De vaarweg bestaat uit drie op elkaar aansluitende vaarwegen: Het Prinses Margrietkanaal, het Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal. Een herkenbare, kleurrijke maar vooral waterrijke beleving.
Terug in de tijd
De vaarroute tussen Lemmer en Delfzijl kent een lange geschiedenis. Wist je dat sommige delen al in de dertiende en vijftiende eeuw zijn aangelegd? Door de eeuwen heen zijn alle afzonderlijke delen met elkaar verbonden zoals we die vandaag de dag kennen.
Friesland
Friesland staat bekend om zijn waterrijke omgeving, maar voorheen was het personen- en goederenvervoer vrijwel volledig aangewezen op de waterwegen. Vroeger waren namelijk bijna alle Friese dorpen verbonden met het water.
Het oude Kolonelsdiep
We zijn aangekomen in het jaar 1571. De Spaanse stadhouder en bevelhebber Caspar de Robles geeft de opdracht om het huidige Kolonelsdiep te graven. Het Kolonelsdiep was een aaneenschakeling van bestaande vaarwateren, en het zou nog zeker 4 jaar duren voor het project gereed was. In de twintigste eeuw werd het Kolonelsdiep opgenomen in het Prinses Margrietkanaal.
Prinses Margrietkanaal
Het Prinses Margrietkanaal is aangelegd in de jaren dertig van de twintigste eeuw, en is het Friese deel van de vaarweg. Na de Tweede Wereldoorlog werden de laatste delen gegraven, zo ook het gedeelte tussen Grou (Pikmar) tot Ald Skou.
Groningen
In tegenstelling tot het van nature waterrijke Friesland, lag de stad Groningen voorheen helemaal niet aan aan een doorgaand waternetwerk. Hier kwam vanaf de elfde eeuw verandering in.
Van Starkenborghkanaal
Het is november 1938 wanneer het Van Starkenborghkanaal officieel in gebruik gesteld wordt door Koningin Wilhelmina. De naam komt van de toenmalig oud-Commissaris van de Koningin van de provincie Groningen, Edzard Tjarda van Starkenborgh Stachouwer.
'Een herkenbare, kleurrijke maar vooral waterrijke beleving'
Eemskanaal
Het Eemskanaal is aangelegd tussen 1866 - 1876 en verbindt de stad Groningen met Delfzijl (de Eems). Het Eemskanaal is niet alleen een belangrijke scheepvaartverbinding maar is tegelijk ook de belangrijkste waterafvoer van het noordoosten van Drenthe. In 1958 werd de Oosterhornhaven aangelegd, hier bevindt zich nu het grootste industrieterrein van Delfzijl.