Speciaal aangelegde hellingbanen maken het comfortabeler voor fietsers en voetgangers om het Van Starkenborghkanaal over te steken. Door de hellingbanen is de brug ook toegankelijk voor minder mobiele gebruikers.
De hellingbanen zijn op vrijdag 12 januari 2024 officieel geopend door Joost de Ruig, algemeen directeur Rijkswaterstaat Noord-Nederland, en Philip Broeksma, wethouder van de gemeente Groningen.
Belangrijke verbinding
De Gerrit Krolbrug is een onderdeel van een belangrijke en drukke fietsverbinding voor de stad Groningen. Dagelijks passeren zo’n 16.000 fietsers de Gerrit Krolbrug.
De fiets-loopbruggen van de Gerrit Krolbrug vormen dankzij de hellingbanen vanaf nu weer een belangrijke verbinding over het Van Starkenborghkanaal voor fietsers, voetgangers en minder mobiele mensen.
Hellingbanen blijven tot start bouw nieuwe Gerrit Krolbrug
De hellingbanen zijn opgebouwd als steigerconstructie met stroeve kunststofplaten als wegdek. Ze sluiten aan op de bestaande wegen aan de stadse en de Ommelandse kant. Met deze oplossing zorgen Rijkswaterstaat en de gemeente Groningen ervoor dat de route weer te fietsen is en makkelijker te passeren voor mensen die minder mobiel zijn.
De hellingbanen blijven in gebruik totdat de bouw van de nieuwe brug midden 2026 van start gaat. Vanuit veiligheidsoverwegingen worden de fiets-loopbruggen dan gesloten.
Verbetering fiets-loopbrug
De Gerrit Krolbrug is op 15 mei 2021 aangevaren en onherstelbaar beschadigd. Sindsdien kunnen alleen fietsers en wandelaars nog via de fiets-loopbruggen het kanaal oversteken.
Dit is geen ideale situatie. Zeker niet voor minder mobiele mensen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat besloot daarom dat er een verbetering komt door bij 1 van de huidige fiets-loopbruggen de trappen te vervangen door hellingbanen.