Met het verlenen van de vergunning door de gemeente Groningen kan de bouw van de hellingbanen beginnen. Op maandag 23 oktober starten de voorbereidende werkzaamheden door aannemer Hollandia. De werkzaamheden bestaan uit: het inrichten van het bouwterrein, het aanvoeren van materiaal en werkzaamheden aan de beide kanten van de oevers. Ook worden aankondigingsborden geplaatst voor parkeerverboden in de buurt van de brug.
Werkzaamheden van start op maandag 20 november 2023
De huidige fiets-loopbruggen blijven tot maandag 20 november 2023 open. Ze zijn via de trappen toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Vanaf 20 november 2023 start de bouw van de hellingbanen. De westelijke fiets-loopbrug wordt dan volledig gestremd. De oostelijke fiets-loopbrug blijft dan nog open. Hier kunnen mensen het kanaal via de trap en de brug blijven passeren. De capaciteit is beperkt en de verwachting is dat het flink druk kan worden. Fietsers krijgen het advies om gebruik te maken van de omleidingsroute door de gele borden te volgen.
Na de plaatsing van de hellingbanen vindt een testfase plaats, voor de nodige stabiliteitscontrole en testen met gebruikers. De testfase kan niet meer voor het einde van dit jaar worden uitgevoerd, waardoor de openstelling voor het publiek na de jaarwisseling zal plaatsvinden.
Hellingbanen blijven tot start bouw nieuwe Gerrit Krolbrug
De hellingbanen worden opgebouwd als steigerconstructie met stroeve kunststofplaten als wegdek. De hellingbanen sluiten aan op de bestaande wegen aan de stadse- en de Ommelandse kant. De hellingbanen zorgen ervoor dat de route weer te fietsen is en makkelijker te passeren voor mensen die minder mobiel zijn. De hellingbanen blijven in gebruik totdat de bouw van de nieuwe brug medio 2026 van start gaat.
Verbetering fiets-loopbrug
De Gerrit Krolbrug is op 15 mei 2021 aangevaren en onherstelbaar beschadigd. Sindsdien kunnen fietsers en wandelaars alleen nog via de fiets-loopbruggen het kanaal oversteken. Dit is geen ideale situatie. Zeker niet voor minder mobiele mensen. De minister van Infrastructuur en Waterstaat besloot daarom dat er een verbetering komt door bij één van de huidige fiets-loopbruggen de trappen te vervangen door hellingbanen. Zo kunnen ook mensen die minder mobiel zijn de brug oversteken.