De schade aan brug Schuilenburg is hersteld op een aparte locatie waar de brug op de kade kon liggen. Daarnaast hebben we een aantal onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, waaronder het reinigen van de brug en het aanbrengen van een nieuwe slijtlaag over het asfalt.
Wat gaan we doen?
Op vrijdag 8 november komt de brug via het kanaal aan bij locatie Schuilenburg. Op maandag 11 november bouwen we -weer- een torenkraan op van 65 meter. De torenkraan plaatsen we aan de zuidzijde van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl, dus aan de kant van Eastermar. Dinsdag 12 november plaatsen we de brug terug op zijn plek. Dit doen we door de brug omhoog te brengen en via rails op zijn plek te brengen.
Hinder
Op dinsdag 12 november is de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl tussen brug Schuilenburg en sluis Gaarkeuken de hele dag gestremd en plaatsen we de brug terug. We sluiten dit deel van de vaarweg af omdat er tegelijkertijd ook onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd bij brug Stroobos en sluis Gaarkeuken. Dit doen we om de hinder voor de scheepvaart zoveel mogelijk te beperken.
Vervolg
Na het terugplaatsen is de brug nog niet toegankelijk voor het wegverkeer en fietsers/voetgangers. We moeten dan nog een aantal werkzaamheden verrichten. Dit zijn onder andere het aansluiten van alle kabels en leidingen en de technische installatie en het afstellen van de brug en de voegovergangen. Daarnaast moeten we alles uitvoerig testen zodat we zeker weten dat de brug veilig kan worden bediend. We verwachten tot de kerst 2024 met de werkzaamheden bezig te zijn. Na openstelling van de brug voor wegverkeer zijn dezelfde beperkingen aanwezig als voor de aanvaring, dit is een aslastbeperking van 7 ton met een maximum totaalgewicht van 30 ton. De beperkingen blijven van kracht tot de brug wordt vervangen.
In het voorjaar van 2025 brengen we de belijning aan. De weersomstandigheden zijn daarvoor in het najaar en in de winter niet geschikt.
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Brug Schuilenburg is onderdeel van de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (HLD).De Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl loopt door Friesland en Groningen en is een van de belangrijkste vaarwegen van Nederland. De waterweg is van groot belang voor de regionale en nationale economie. Rijkswaterstaat is sinds 2014 eigenaar en beheerder van de vaarweg en werkt de komende decennia aan verschillende verbeteringen om een veilige, vlotte en duurzame doorvaart te kunnen garanderen voor onder andere klasse Va-schepen. Dit doen we onder andere door veel groot onderhoud uit te voeren. Het vele werk aan onze bruggen, sluizen en de vaarweg geeft verkeershinder. Dit is helaas niet te voorkomen. We proberen de hinder zo veel mogelijk te beperken en communiceren zo vroeg mogelijk over de verwachte hinder.